Moduł 7, Lekcja 1
W trakcie

Czemu w szkole nikt nie lubi chemii organicznej?

26 kwietnia 2024
Postępy
0% Ukończono

Ważne – pamiętaj, że w trakcie nauki Podstaw Chemii Organicznej możesz korzystać z map maturalnych, które zostały dostarczone w ramach tego kursu (są to mapy od strony 30 do 50).

Chemia organiczna na maturze nie jest udana

Chemia organiczna na maturze to jedna wielka katastrofa i festiwal bezsensowności tego egzaminu. Muszę przyznać, że jeśli komuś mówię, że zajmuję się przygotowywaniem uczniów do Olimpiady Chemicznej, to bardzo często słyszę ,, Ja to z chemii byłem najgorszy, to najtrudniejszy przedmiot ! “.

To mnie bardzo martwi, a jednocześnie doskonale to rozumiem z prostego powodu. W liceum, chemia maturalna nie jest przedmiotem ścisłym.

Jeżeli chodzi o chemię organiczną, to prawie nic (myślę, że co najmniej 90%) nie jest wytłumaczone. Reguła Markownikowa, reguła Zajcewa naucz się na pamięć. Czemu fenole są słabszymi kwasami niż kwasy karboksylowe ? Naucz się na pamięć. Czemu grupa nitrowa kieruje w pozycję meta? Naucz się na pamięć

No i jak tu lubić przedmiot, który udaje ścisły, a w rzeczywistości wygląda jak biologia ?

Jak to wygląda na Olimpiadzie Chemicznej ?

Olimpiada przede wszystkim otwiera oczy. Pokazuje, że jednak zdecydowana większość zagadnień poruszana na maturze jest do wytłumaczenia, dzięki czemu ,,zapamiętanie”  kolejnych nowych wiadomości nie jest niczym wymuszonym, a logiczną konsekwencją pewnych faktów.

Jaki jest ,,minus” ? Ano taki, że trzeba będzie poświęcić na to znacznie więcej czasu. Jednak to nam się bardzo mocno odwdzięczy, ponieważ ilość faktów do zakucia na pamięć jest zredukowana do niezauważalnego minimum.

Niemniej jednak chemia organiczna ma tak zwaną dużą barierę wejścia. Zobaczmy na przykładzie matematyki, która przecież jest ostatecznym przykładem logicznego przedmiotu. Wciąż jednak musimy przyswoić elementarne pojęcia jak chociażby dodawanie, odejmowanie, wykres funkcji itd. Czyli są pewne pojęcia, które trzeba ogarnąć i z tym należy się pogodzić.

,,Problem” polega na tym, że w chemii organicznej tych elementarnych pojęć jest naprawdę dużo. Przez to każdy jest na początku przytłoczony ilością materiału, ale dlatego tutaj wychodzimy do Ciebie naprzeciw z dużą ilością zadań, która pomoże te podstawowe pojęcia zapamiętać. Moim zdaniem chemię organiczną należy po prostu zrobić dwa razy.

Nie ma nic bardziej bolesnego, niż powrót do maturalnej rzeczywistości po odpadnięciu z II etapu Olimpiady Chemicznej, kiedy brakowało bardzo niewiele do finału. Zamiast 5 zadań i pięciu godzin, mamy 40 zadań i 2,5 godziny. Już samo to porównanie pokazuje nam skalę trudności obu egzaminów.

To zaczynamy!