Psychologia zadań Olimpijskich – jakie triki stosują autorzy zadań?
O niektórych trikach autorów zdążyliśmy już sobie opowiedzieć. Teraz podsumujemy to wszystko do kupy i dodamy kolejne perfidne triki, które mają tylko jedno zadanie – okraść Cię z drogocennych punktów na zawodach!
Trik nr 1 | Jedno rozbudowane zadanie zamiast kilku mniejszych zadań |
Na czym polega? | Kiedy widzimy duże, rozbudowane zadanie to automatycznie wydaje nam się ono bardzo skomplikowane. W rzeczywistości to często seria ,,oddzielnych” zadań, które po prostu wykorzystują wyniki uzyskane wcześniej (ale też nie zawsze). |
Jak przeciwdziałać? | 1) Zdaj sobie sprawę, że często duża ilość podpunktów w zadaniu jest odbierana jako coś ,,negatywnego”, a to coś zupełnie przeciwnego! Z reguły te zadania prowadzą nas ,,za rękę” i łatwiej rozwiązać całe zadanie. 2) Gdy zrobisz kilkanaście takich zadań, to nie będzie na Tobie robić wrażenia, że zadanie jest ,,rozbudowane”, bo będzie to normą. |
Zobaczmy na ten przykład z 55 edycji, I etapu : zadanie 4 , w którym to autorzy zadań mocno idą zawodnikowi na rękę, rozbijając dość złożone na pojedyncze etapy, które musisz zrealizować.
A gdyby to zadanie wyglądało w ten sposób? Czy na pewno jest lepiej? Chcesz od razu rozwiązywać jedno zadanie, warte od razu 20 punktów!?
Trik numer 2 | Sztuczne pompowanie treści |
Na czym polega? | Ten zabieg jest również stosowany na maturze. To ,,pompowanie” treści zadania otoczką, która albo nie ma wcale [sytuacja nr 1] związku z zadaniem albo jest nieistotna (niepotrzebna), [sytuacja nr 2] ale swoją złożoną strukturą odstrasza zawodnika. |
Jak przeciwdziałać? | 1) świadomość – sam fakt, że zdajesz sobie sprawę, że dany trik jest na Tobie stosowany powoduje, że inaczej podchodzisz do sprawy. 2) doświadczenie – umiejętność odpowiedniego podchodzenia do zadań oraz filtrowania informacji z zadania to kwestia doświadczenia. Będziemy to ćwiczyć wspólnie, a potem Ty będziesz to szlifować na każdym zadaniu olimpijskim. Jest to coś, co nie przyjdzie z dnia na dzień, potrzeba czasu i cierpliwości. Takie umiejętności różnicują zawodników dobrych od tych bardzo dobrych! |
Pokażę Ci teraz obie sytuacje opisane w powyższej tabeli.
Sytuacja nr 1 – otoczka zadania wcale nie ma znaczenia (mogłoby jej nie być). Przykłady pochodzą odpowiednio z 61 edycji, II etap : zadanie 5 ; 62 edycji, III etapu : zadania 4 . Takich przykładów jest całe mnóstwo, wręcz są w każdej edycji!
Sytuacja nr 2 – otoczka zadania nadmiernie komplikuje zadanie (to jest najtrudniejsze do samodzielnej interpretacji). Przykład pochodzi z II etapu 68 edycji, zadanie 4 : podpunkt a).
Uwaga – nie przejmuj się, jeśli nie do końca rozumiesz co tutaj się dzieje, pomimo wyjaśnienia. Jeśli jeszcze nigdy nie przerabiałeś/aś chemii organicznej, to nic dziwnego! Wrócimy jeszcze do tego filmiku potem w chemii organicznej 🙂 . Sam jednak ,,trik” jest uniwersalny – często treść zadania jest po prostu niepotrzebna w samym rozwiązaniu, ale za to spełnia inną funkcję : przestraszy Cię do szpiku kości!
Trik numer 3 | Używanie mniej ,,popularnych” pierwiastków |
Na czym polega? | Polega na tym, że w książkach, szkole, zadaniach jesteśmy zalewani klasycznymi przykładami opartymi na dosłownie kilkunastu pierwiastkach. Za każdym razem jak widzimy ,,dziwny” pierwiastek od razu się blokujemy i odnosimy wrażenie, że nie damy rady rozwiązać zadania, ponieważ nic o nim nie wiemy (bo nawet o nim nie czytaliśmy). |
Jak przeciwdziałać? | 1) Świadomość! Gdy masz tego świadomość, to wiesz jak się bronić! 2) Na Olimpiadzie wcale nie musisz umieć wszystkich pierwiastków! Oni (autorzy zadań) zdają sobie z tego sprawę i gdy pojawia się ,,dziwny” pierwiastek, to musisz działać na zasadzie analogii! 3) Ogarniać układ okresowy! Przecież on po to został stworzony, aby zestawić ze sobą pierwiastki, które podobnie się zachowują! |
Moje ulubione przykłady to Rb2Te + HCl oraz rysowanie wzoru elektronowego kwasu H2CS3 . Przeanalizujemy także fragment zadania drugiego z I etapu 58 edycji. Sprawdźmy, o co tutaj chodzi.
I im dalej w las, tym dziwniejsze pierwiastki zaczną się pojawiać. W 68. edycji na finale pojawił się uran, ale był on zapowiadany w Folderze Wstępnym. Czyli na spokojnie można było dowiedzieć się o uranie wszystkiego co trzeba i mieć trochę ułatwione zadanie na zawodach.
To tylko kilka przykładowych trików – będą one wplatane w trakcie wielu prezentacji, które jeszcze przed Tobą. Teraz nie ma sensu wymieniać ich wszystkich, ponieważ wiele z nich jest subtelne i wymaga wiedzy z danej dziedziny, więc i tak teraz tego nie zapamiętasz.
Będziemy to robić na bieżąco, ale mam nadzieję, że ten dział zapewnił Ci pozytywny zastrzyk wiary w siebie i zdemonizował te straszne zadania!