Moduł 1, Lekcja 1
W trakcie

T 3.2.4 Zadania typu maturalnego

2 maja 2024

Obliczenia stechiometryczne

Zadanie 1

Ogrzewano próbkę chloranu (V) potasu w wyniku czego uzyskano beztlenową sól oraz gaz, który w warunkach normalnych zajmuje objętość 448 ml. Oblicz masę KClO3 użytego w reakcji rozkładu termicznego. 

Odpowiedź:

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 2

Oblicz ile można otrzymać tlenku wapnia podczas ogrzewania 100 kg węglanu wapnia zawierającego 5% zanieczyszczeń, zakładając że wydajność reakcji wynosi 10%

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 3

Tlenek pewnego metalu o wzorze ogólnym M2O3 w ilości 0,319 g można zredukować w warunkach podwyższonej temperatury za pomocą wodoru do czystego metalu oraz wody, co wymaga 12 mg wodoru. Zidentyfikuj metal M. 

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

 Zadanie 4

Azotan (V) amonu podczas ogrzewania (T = 120 ℃) rozkłada się z wydzieleniem tlenu, azotu oraz wody. Oblicz łączną objętość gazów, którą można otrzymać w wyniku rozkładu 32 g NH4NO3  zmierzonych w warunkach p = 1013 hPa , T = 730 K.

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 5 

Zmieszano ze sobą 1 mol siarczku żelaza (III) , 63 g wody oraz 67,2 dm3 tlenu (zmierzone w warunkach normalnych), a w układzie przebiegała reakcja zgodnie z opisanym niżej równaniem. Oblicz masę powstałego wodorotlenku żelaza.  

2 Fe2S3 + 3 O2 + 6 H2O ⟶ 4 Fe(OH)3 + 6S

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

 Zadanie 6 

Chloran (VII) potasu można otrzymać w wyniku serii następujących po sobie reakcji przedstawionych poniżej.  

Cl2 + 2 KOH ⟶ KCl + KClO + H2O

3 KClO ⟶ KCl + KClO3

4 KClO3 ⟶ KCl + 3KClO4

Oblicz jaką masę chloru należy użyć, aby wyprodukować 1 tonę chloranu (VII) potasu.

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 7  

Stop glinu z miedzią (m = 0,42 g) został potraktowany nadmiarem kwasu solnego, w wyniku czego powstało 415 ml wodoru odmierzonego w warunkach normalnych. Oblicz skład procentowy tego stopu.

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 8  

Reakcja chlorowania alkanów według mechanizmu rodnikowego może zakończyć się podstawieniem więcej niż jednego atomu wodoru. Podczas reakcji chlorowania metanu zaobserwowano dwie następujące po sobie reakcje, przebiegające z wydajnością odpowiednio 85% oraz 60%. Do reakcji użyto 40 g metanu oraz nadmiaru chloru. Oblicz masę dichlorometanu, który powstanie w tej reakcji. Ile należy użyć metanu (w molach), aby w reakcji z nadmiarem chloru powstało 100 g  CH2Cl2?

CH4 + Cl2 ⟶ CH3Cl + HCl

CH3Cl + Cl2  ⟶ CH2Cl2 + HCl

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

 Zadanie 9 

Folię aluminiową o wymiarach 5 cm ✕ 2 dm ✕  0,6 mm roztworzono w nadmiarze kwasu solnego. Oblicz objętość gazu , która wydzieli się w trakcie tej reakcji, zakładając warunki normalne. Gęstość glinu wynosi d = 2,7 g•cm−3..

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 10  

Próbkę o masie 5 gram kredy, która w większości składa się z węglanu wapnia została roztworzona w nadmiarze kwasu solnego, w wyniku czego wydzieliło się 1 dm3 gazu odmierzonego w warunkach normalnych. Oblicz zawartość procentową węglanu wapnia w próbce analizowanej kredy.

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

 Zadanie 11 

Kriolit o wzorze Na3AlF6 jest ważnym związkiem pod kątem przemysłowym. Otrzymuje się w go w wyniku reakcji przedstawionej poniżej: 

Al2O3 (s) + 6 NaOH (aq) + 12 HF (g) ⟶  2 Na3AlF6 (s) + 9 H2O (l)

Używając 7,8 g tlenku glinu, 0,5 mola NaOH oraz nadmiaru HF (g) otrzymano 27 g kriolitu. Oblicz wydajność reakcji. 

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 12

W trakcie projektowania syntezy organicznej przeróżnych ważnych związków, jak na przykład leków bierze się pod uwagę wiele czynników jak wydajność reakcji i całkowita liczba etapów. Dąży się oczywiście do zapewnienia jak największej wydajności oraz do jak najmniejszej ilości etapów. Oblicz całkowitą wydajność syntezy pewnego leku, która składa się z sześciu etapów, każdy z nich o wydajności 95%.  

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 13  

Próbka zanieczyszczonego magnezu w ilości 1,3 g została częściowo roztworzona w roztworze zawierającym 0,075 mola HCl (zanieczyszczenia nie uległy reakcji z kwasem). Pozostały po reakcji nadmiar HCl został miareczkowany roztworem NaOH w obecności odpowiedniego wskaźnika, w wyniku czego ustalono, że liczba moli kwasu solnego po reakcji z magnezem wyniosła 0,0125 mola. Oblicz jaki procent zanieczyszczeń znajdował się w analizowanej próbce magnezu.

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 14  

Mieszaninę stałego CaCO3  oraz  CaO o masie 0,69 g wyprażono do stałej masy, w wyniku czego zaobserwowano wydzielanie się CO2 jako jedynego gazu. Po reakcji zważono stałą pozostałość uzyskując m = 0,5 g. Oblicz początkowy skład mieszaniny wyrażony w procentach masowych.

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 15  

Mieszanina NaBr oraz KBr o łącznej masie m = 0,56 g została poddana reakcji z nadmiarem azotanu srebra, w wyniku czego strąca się osad AgBr o masie 0,97 g. Oblicz skład procentowy wyjściowej mieszaniny NaBr oraz KBr. 

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 16  

Zapisz równania reakcji chlorku chromu (III) ze stechiometryczną ilością wodorotlenku potasu prowadzące do powstania osadu a następnie roztwarzania powstałego osadu w nadmiarze wodorotlenku. Pamiętaj, że związki chromu na trzecim stopniu utlenienia są amfoteryczne i tworzą związki kompleksowe o liczbie koordynacyjnej VI.

 CrCl3 + 3KOH  → Cr(OH)3↓   + 3KCl

Cr(OH)3↓ + 3KOH   → K3[Cr(OH)6]

  1. Oblicz najmniejszą masę wodorotlenku potasu jaką należy dodać do 10 g chlorku chromu (III) aby otrzymać maksymalna masę osadu.

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

  1. Oblicz najmniejszą masę wodorotlenku potasu jaką należy dodać do 10 g chlorku chromu (III) aby otrzymać klarowny roztwór.

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

 Zadanie 17 

Pewna uwodniona sól podwójna, w skład której wchodzą dwa kationy (w stosunku ilościowym 1 : 1) oraz jeden anion, została poddana analizie. Sól ta wrzucona do wody rozpuściła się. Roztwór wodny tej soli podzielono na kilka części i przeprowadzono następujące reakcje:

•  Po dodaniu BaCl2 wytrąca się biały osad nierozpuszczalny w kwasach mineralnych.

• Pod dodaniu zasady sodowej powstaje szaroniebieski osad rozpuszczalny w nadmiarze zasady a przystawiony do wylotu probówki zwilżony papierek wskaźnikowy barwi się na niebiesko.

Podaj wzory jonów tworzących opisaną sól podwójną:

Jony wchodzące w skład soli :

………………………………………………………………………………………………………………

Wyznacz wzór opisanej soli podwójnej wiedząc, że zawiera 45,18 % wody Obliczenia wykonaj z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 18   

Stopy srebra są stosowane na wyroby artystyczne, do produkcji monet i na spoiwa twarde. Wyroby artystyczne wykonuje się ze stopów srebra z miedzią, z miedzią i cynkiem lub z miedzią i kadmem. W stopach monetowych składnikiem jest miedź, a w spoiwach miedź i cynk.

1,72 g stopu miedzi i srebra rozpuszczono w stężonym kwasie azotowym. Wydzielający się gaz zajął objętość 0,672 dm3 (w przeliczeniu na warunki normalne). Oblicz zawartość procentową miedzi i srebra w tym stopie.

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 19   

Zmieszano 10 g wodorotlenku glinu z 10 g kwasu solnego otrzymując odpowiednią sól i wodę. Oblicz skład mieszaniny poreakcyjnej w procentach masowych w momencie, w którym przereagowało 10% początkowej masy glinu.

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 20   

Zmieszano 10 dm3 azotu z 50 dm3 wodoru otrzymując amoniak. Oblicz skład mieszaniny poreakcyjnej w procentach objętościowych w momencie, w którym przereagowało 90% początkowej ilości azotu.

Odpowiedź:

………………………………………………………………………………………………………………