Moduł 1, Lekcja 1
W trakcie

T 3.4.5 Odpowiedzi do zadań maturalnych

24 kwietnia 2024

Reakcje utlenienia i redukcji

Zadanie 1

Poniżej przedstawiono równania czterech reakcji utleniania i redukcji.

I BaH2 + 2H2O → Ba(OH)2 + 2H2

II 2K + 2H2O → 2KOH + H2

III   H2 + S → H2S

IV    Mg + 2HCl → MgCl2 + H2

a) Spośród reakcji zilustrowanych powyższymi równaniami wybierz te, w których wyniku formalny stopień utlenienia wodoru zwiększa się. Napisz numery, którymi oznaczono równania tych reakcji.

I

b) Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz i podkreśl jedno określenie spośród podanych w każdym nawiasie tak, aby zdania były prawdziwe.

1. Substancją pełniącą funkcję reduktora w reakcji I jest (BaH2 / H2O), a substancją pełniącą funkcję utleniacza w reakcji II jest (K / H2O).

2. Jeden mol azotu S w reakcji III (pobiera/oddaje) liczbę moli elektronów równą (dwa/cztery).

3. W reakcji IV jeden mol magnezu oddaje (1 mol / 2 mole / 4 mole) elektronów, ulega więc procesowi (redukcji/utlenienia).

4. W reakcji IV atom magnezu oddaje elektrony walencyjne należące do podpowłoki (3s / 3p).

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 2

Jony MnO4 w zależności od odczynu ulegają redukcji do drobin, w których manga może występować na różnych stopniach utlenienia. Poniżej przedstawiono reakcję, w której w środowisku kwasowym jony manganianowe(VII) ulegają redukcji do jonów manganu(II)

MnO4 + H2O2 + H+ → Mn2+ + O2 + H2O

Napisz w formie jonowej z uwzględnieniem liczby oddawanych lub pobieranych elektronów (zapis jonowo-elektronowy) równanie reakcji utleniania i równanie reakcji redukcji zachodzących podczas tego procesu. Uwzględnij, że reakcja przebiega w środowisku kwasowym.

Równanie reakcji utleniania:

H2O2 → 2e+ O2 + 2H+

Równanie reakcji redukcji:

MnO4 + 8H+ + 5e → Mn2+ + 4H2O

Równanie sumaryczne:

2MnO4 + 5H2O2 + 6H+ → 2Mn2+ + 5O2 + 8H2O

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 3

Poniżej przedstawiono konfigurację elektronową atomów w stanie podstawowym czterech pierwiastków (I–IV).

I    1s22s22p63s23p64s23d104p3

II    1s22s22p63s23p64s13d5

III    1s22s22p63s23p64s1

IV    1s22s22p63s23p64s13d5

Podaj maksymalny stopień utlenienia, jaki może przyjmować pierwiastek IV w związkach chemicznych, oraz określ charakter chemiczny tlenku, w którym pierwiastek IV występuje na najwyższym stopniu utlenienia.

Maksymalny stopień utlenienia: VI

Charakter chemiczny tlenku: kwasowy

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

 Zadanie 4

Związek o wzorze H3AsO3 w środowisku o odczynie kwasowym reaguje z cynkiem zgodnie z następującym schematem:

 Zn + H3AsO3 + H+ Zn2+ + As + H2O

Wybierz w każdym nawiasie poprawne uzupełnienie poniższych zdań.

1. W opisanej reakcji związek o wzorze H3AsO3 pełni funkcję (reduktora / utleniacza), gdyż ulega (redukcji / utlenieniu). W czasie reakcji stopień utlenienia wodoru (nie ulega zmianie / się zmniejsza / się zwiększa).

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 5 

Poniżej podano schematy dwóch reakcji utleniania i redukcji.

I    ……. MnO4 + ……. SO32− + ……. H+ → ……. Mn2+ ……. SO42− + ……. H2O

II  ……. I + ……. H2O2 + ……. H+ → ……. I2 + ……. H2O

a) Uzupełnij tabelę, wpisując wzory substancji pełniących funkcję utleniacza i pełniących funkcję reduktora w reakcjach zilustrowanych podanymi schematami.

ReduktorUtleniacz
Reakcja 1 SO32−MnO4
Reakcja 2IH2O2

b) Oblicz stosunek molowy reduktora do utleniacza w reakcji I.

5 : 2

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

 Zadanie 6 

Uzupełnij tabelę wpisując w odpowiednie miejsce P lub F

P/F
Pierwiastki I grupy głównej są mocnymi reduktorami, ponieważ mają tendencję do przyjmowania elektronów. F
W reakcji redoks jest zawsze tylko jeden utleniacz i tylko jeden reduktor.F
Jeśli do roztworu chlorku sodu doda się bromu elementarnego, to reakcja redoks nie zachodzi to jony chlorkowe zostaną utlenione do chloru cząsteczkowego.F
Kierunek przebiegu reakcji redoks można ocenić na podstawie wartości potencjałów standardowych.P
Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 7  

W podanych niżej reakcjach (1) – (4) wskaż związek/jon, który pełni rolę utleniacza i reduktora. 

  1.   P4  +  3NaOH   +  3H2O  ⟶ PH3  +  3NaH2PO2
  2.   Br2  +  2I  ⟶  2Br + I2
  3.   5Ca  +  V2O5  ⟶  2V  +  5CaO
  4.   Cl2 + 2OH  ⟶ ClO  +  Cl  +  H2O
Reakcja (1)Reakcja (2)Reakcja (3)Reakcja (4)
utleniaczP4Br2V2O5Cl2
reduktorP4ICaCl2
Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 8  

Uzupełnij poniższe zdania ー wybierz i podkreśl jedno właściwe określenie spośród podanych w każdym nawiasie. 

Utleniacze to substancje, które (przyjmują / oddają) elektrony i ulegające (utlenieniu / redukcji), natomiast reduktory to substancje, które (przyjmują / oddają) elektrony i ulegające (utlenieniu / redukcji). Fluorowce są (słabymi / silnymi) utleniaczami, a moc utleniająca fluorowców (maleje / rośnie) w dół grupy.  

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

 Zadanie 9 

Uzupełnij tabelę wpisując w odpowiednie miejsce P lub F

P/F
W reakcji utlenienia pierwiastek zwiększa swój stopień utlenienia przyjmując odpowiednią liczbę elektronów.F
Reakcja redukcji polega na przyjmowaniu elektronów przez reduktor.F
Reakcja dysproporcjonowania to taki przypadek reakcji redoks, w której jeden pierwiastek na pośrednim stopniu utlenienia tworzy dwa produkty, w których występuje w jednym na wyższym a drugim na niższym stopniu utlenienia.P
Nadtlenek wodoru (H2O2) w reakcjach redoks może pełnić rolę zarówno utleniacza jak i reduktora ponieważ tlen w tym związku może się zredukować do stopnia utlenienia (-II) takiego na jakim występuje w wodzie lub ulec utlenieniu do stopnia (0) takiego jak w tlenie cząsteczkowym. P
Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 10  

Uzupełnij poniższy tekst, wpisując w odpowiednie miejsca informacje dotyczące struktury elektronowej atomu chloru i jego stopni utlenienia.

1. Atom chloru w stanie podstawowym ma konfigurację elektronową 1s22s22p63s23p5 stąd w powłoce walencyjnej tego atomu znajduje się 7 elektronów. Chlor należy do bloku konfiguracyjnego p układu okresowego. 

2. Minimalny stopień utlenienia, jaki przyjmuje chlor w związkach chemicznych, jest równy -I, a maksymalny wynosi + VII.

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

 Zadanie 11 

Określ stopień utlenienia chloru w podanych substancjach,  wpisując odpowiednie wartości do tabeli. 

NaClO4 NaClO3NaClO Cl2O3ClO3Cl2 NaCl
stopień utlenienia chloruVIIVIIIIVI0-I
Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 12

Uzupełnij indeksy stechiometryczne (x) podanych związków korzystając z podanych wartości stopnia utlenienia. 

CrxO72ーBaMnOxPxO3HxIO6Na2[Sn(OH)]xAlClx
stopień utlenienia Cr(VI)Mn(IV) P(III)I(VII)Sn(IV)Al(III)
x232564
Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 13  

Wśród reakcji redoks można wyróżnić między innymi reakcję dysproporcjonowania, to taki przypadek reakcji redoks, w której jeden pierwiastek na pośrednim stopniu utlenienia tworzy dwa produkty, jeden na wyższym a drugi na niższym stopniu utlenienia

Przykładem takiej reakcji jest następujący proces:

N2O4 + OH → NO2 + NO3 + H2O

Napisz w formie jonowej z uwzględnieniem liczby oddawanych lub pobieranych elektronów (zapis jonowoーelektronowy) równania procesów redukcji i utleniania zachodzących podczas opisanej reakcji dysproporcjonacji.

Równanie procesu redukcji:  N2O4 + 2e → 2NO2

Równanie procesu utleniania:  N2O4 + 4OH → 2NO3 + 2H2O +2e

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 14  

Pewna reakcja przebiega zgodnie z ogólnym schematem: 

Zn  + NO3+ OH  ⟶  ZnO22ー+ NH3 +  H2O

Napisz w formie jonowej, z uwzględnieniem liczby oddawanych lub pobieranych elektronów (zapis jonowoーelektronowy), równania procesów redukcji i utleniania zachodzących podczas tej przemiany.

Równanie procesu utleniania:  Zn + 4OH  ⟶ ZnO22ー+  2e +  2H2O

Równanie procesu redukcji: NO3 +  8e +  6H2O  ⟶ NH3 +  9OH

Równanie sumaryczne: 4Zn  +  NO3 + 7OH  ⟶  4ZnO22ー+  NH3 +  2H2O

Napisz wzory drobin (cząsteczek lub jonów), które w opisanej przemianie pełnią funkcję utleniacza i reduktora.

Utleniacz: NO3             Reduktor: Zn

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 15  

W wielu reakcjach organicznych następuję zmiana stopnia utlenienia atomu węgla. Na poniższym schemacie przedstawiono przykładowy schemat takich reakcji. /Nowe sprawdzić/

R-CH2OH    ⟶    R-CHO    ⟶    R-COOH

Uzupełnij poniższe zdania ー wybierz i podkreśl jedno właściwe określenie spośród podanych w każdym nawiasie. 

Najwyższy stopień utlenienia posiada atom węgla w  (alkoholu / aldehydzie / kwasie karboksylowym). Reakcja w wyniku, której z 1 mola aldehydu powstaje jeden mol kwasu karboksylowego jest procesem (utlenienia / redukcji) w trakcie którego (1mol / 2mole / 4mole ) elektronów przechodzą od (utleniacza /reduktora) do (utleniacza / reduktora).

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 16  

Wśród wielu rodzajów reakcji chemicznych można wyróżnić reakcje utlenianiaーredukcji (w skrócie redoks). Poniżej przedstawiono cztery reakcje związków nieorganicznych. 

  1. 2K4Fe(CN)6 + Cl2 ⟶ 2K3Fe(CN)6 + 2KCl
  2. CaCO3 ⟶ CaO + CO2 
  3. H2S + Cl2 ⟶ 2HCl + S
  4. 2HNO3 + Ba(OH)2 ⟶ Ba(NO3)2 + 2H2O

Podaj numery reakcji, w których następuje wymiana elektronów pomiędzy reduktorem i utleniaczem.

1, 3

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

 Zadanie 17 

Uzupełnij tabelę wpisując w odpowiednie miejsce P lub F

P/F
W nadtlenkach podobnie jak w tlenkach tlen przyjmuje stopień utlenienia (-I)F
W cząsteczce Na2S2O3 siarka przyjmuje stopień utlenienia (II)F
Istnieje związek tlenu, w którym tlen przyjmuje stopień utlenienia (II)P
Reakcje dysproporcjonowania i synproporcjonowania są pewnymi szczególnymi przypadkami reakcji redoks.P
Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 18   

Dysponując potencjałami standardowymi następujących reakcji połówkowych zapisz równanie reakcji redoks, która przebiegałaby w sposób samorzutny. Wskaż indywiduum chemiczne, które pełni rolę utleniacza i reduktora w tej reakcji. 

NO3+ 4H+ + 3e ⟶  NO + 2H2E° = 0,96 V
N2 + 5H+ + 4e ⟶ N2H5+   E° = – 0,23 V

Równanie reakcji:  4NO3+ 3N2H5+   + H+   ⟶ 3N2 + 4NO + 8H2O

UtleniaczReduktor
NO3N2H5+  
Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 19   

Określ stopnie utlenienia atomów węgla w cząsteczce kwasu propanowego. Wypełnij tabelę, wpisując stopień utlenienia atomu węgla, którego symbol został zaznaczony.

CH3-CH2-COOHCH3CH2-COOHCH3-CH2COOH
Stopień utlenienia-III-IIIII
Programy - Szkoła Podstawowa w Horyńcu-Zdroju

Zadanie 20   

Wybierz z podanych cząsteczki lub jony spełniające podane warunki. Wpisz je do odpowiednich rubryk w tabeli.

MnO4, S2−, SO32−, H+, Cu+, MnO42−, Ag+, O22−, NO2, NH4+

Wybrane cząsteczki
lub jony
Te jony proste w reakcjach redoks mogą pełnić rolę wyłącznie utleniacza.Ag+, H+
Ten jon manganu w reakcjach redoks jest wyłącznie utleniaczem. MnO4
Siarka i azot mogą występować na różnych stopniach utlenienia. Z podanych cząsteczek wybierz takie, w których pierwiastki mogą się tylko utlenić.S2−, NH4+
Wybierz z podanych cząsteczek lub jonów ten lub te, w których len występuje na -I stopniu utlenienia.O22−

……………………………………………………………………………………………………………………………….